-
۱۵ آذر ۹۳ ، ۱۶:۳۸ دانستنیهای علم فناوری روز دنیا ۰ نظر
بهترین ابزارهای پیادهسازی هوشمندی هستند؟
رؤیای طراحان اولیه کامپیوتر از بابیج تا تورینگ، ساختن ماشینی بود که قادر به حل تمامی مسائل باشد، البته ماشینی که در نهایت ساخته شد(کامپیوتر) به جز دسته ای خاص از مسائلقادر به حل تمامی مسائل بود. اما نکته در اینجاست که این «تمامی مسائل» چیست؟ طبیعتاً چون طراحان اولیه کامپیوتر، منطقدانان و ریاضیدانان بودند، منظورشان تمامی مسائل منطقی یا محاسباتی بود. بدین ترتیب عجیب نیست، هنگامی که فوننیومان سازنده اولین کامپیوتر، در حال طراحی این ماشین بود، کماکان اعتقاد داشت برای داشتن هوشمندی شبیه به انسان، کلید اصلی، منطق(از نوع به کار رفته در کامپیوتر) نیست، بلکه احتمالاً چیزی خواهد بود شبیه ترمودینامیک!
به هرحال، کامپیوتر تا به حال به چنان درجهای از پیشرفت رسیده و چنان سرمایهگذاری عظیمی برروی این ماشین انجام شده است که به فرض این که بهترین انتخاب نباشد هم، حداقل سهلالوصولترین و ارزانترین و عمومیترین انتخاب برای پیادهسازی هوشمندیست.
بنابراین ظاهراً به نظر میرسد به جای سرمایهگذاری برای ساخت ماشینهای دیگر هوشمند، میتوان از کامپیوترهای موجود برای پیادهسازی برنامههای هوشمند استفاده کرد و اگر چنین شود، باید گفت که طبیعت هوشمندی ایجاد شده حداقل از لحاظ پیادهسازی، کاملاً با طبیعت هوشمندی انسانی متناسب خواهد بود، زیرا هوشمندی انسانی، نوعی هوشمندی بیولوژیک است که با استفاده از مکانیسمهای طبیعی ایجاد شده، و نه استفاده از عناصر و مدارهای منطقی. در برابر تمامی استدلالات فوق می توان این نکته را مورد تاُمل و پرسش قرار داد که هوشمندی طبیعی تا بدان جایی که ما سراغ داریم، تنها برمحمل طبیعی و با استفاده از روش های طبیعت ایجاد شده است. طرفداران این دیدگاه تا بدانجا پیش رفتهاند که حتی ماده ایجاد کننده هوشمندی را مورد پرسش قرار داده اند، کامپیوتر از سیلیکون استفاده می کند، در حالی که طبیعت همه جا از کربن سود برده است. مهم تر از همه، این نکته است که در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده مسئولیت انجام کلیه اعمال هوشمندانه را بعهده دارد، در حالی که طبیعت در سمت و سویی کاملاً مخالف حرکت کرده است. تعداد بسیار زیادی از واحدهای کاملاً ساده (بعنوان مثال از نورونهای شبکه عصبی) با عملکرد همزمان خود (موازی) رفتار هوشمند را سبب می شوند. بنابراین تقابل هوشمندی مصنوعی و هوشمندی طبیعی حداقل در حال حاضر تقابل پیچیدگی فوق العاده و سادگی فوق العاده است. این مساُله هم اکنون کاملاً به صورت یک جنجال(debate) علمی در جریان است.
در هر حال حتی اگر بپذیریم که کامپیوتر در نهایت ماشین هوشمند مورد نظر ما نیست، مجبوریم برای شبیهسازی هر روش یا ماشین دیگری از آن سود بجوییم.
تاریخ هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به خودی خود علمی است کاملاً جوان. در واقع بسیاری شروع هوش مصنوعی را 1950 می دانند زمانی که آلن تورینگ مقاله دورانساز خود را در باب چگونگی ساخت ماشین هوشمند نوشت (آنچه بعدها به تست تورینگ مشهور شد) تورینگ درآن مقاله یک روش را برای تشخیص هوشمندی پیشنهاد میکرد. این روش بیشتر به یک بازی شبیه بود.
فرض کنید شما در یک سمت یک دیوار (پرده یا هر مانع دیگر) هستید و به صورت تله تایپ باآن سوی دیوار ارتباط دارید و شخصی از آن سوی دیوار از این طریق با شما در تماس است. طبیعتاً یک مکالمه بین شما و شخص آن سوی دیوار میتواند صورت پذیرد. حال اگر پس از پایان این مکالمه، به شما گفته شود که آن سوی دیوار نه یک شخص بلکه (شما کاملاً از هویت شخص آن سوی دیوار بیخبرید) یک ماشین بوده که پاسخ شما را میداده، آن ماشین یک ماشین هوشمند خواهد بود، در غیر این صورت(یعنی در صورتی که شما در وسط مکالمه به مصنوعی بودن پاسخ پی ببرید) ماشین آن سوی دیوار هوشمند نیست و موفق به گذراندن تست تورینگ نشده است. باید دقت کرد که تورینگ به دو دلیل کاملاً مهم این نوع از ارتباط(ارتباط متنی به جای صوت) را انتخاب کرد. اول این که موضوع ادراکی صوت را کاملاً از صورت مساُله حذف کند و این تست هوشمندی را درگیر مباحث مربوط به دریافت و پردازش صوت نکند و دوم این که بر جهت دیگری هوش مصنوعی به سمت نوعی از پردازش زبان طبیعی تاکید کند.
در هر حال هر چند تاکنون تلاشهای متعددی در جهت پیاده سازی تست تورینگ صورت گرفته مانند برنامه Eliza و یا AIML (زبانی برای نوشتن برنامههایی که قادر به chat کردن اتوماتیک باشند) اما هنوز هیچ ماشینی موفق به گذر از چنین تستی نشده است.
همانگونه که مشخص است، این تست نیز کماکان دو پیش فرض اساسی را در بردارد:
1ـ نمونه کامل هوشمندی انسان است.
2ـ مهمترین مشخصه هوشمندی توانایی پردازش و درک زبان طبیعی است. درباره نکته اول به تفصیل تا بدین جا سخن گفته ایم؛ اما نکته دوم نیز به خودی خود باید مورد بررسی قرارگیرد. این که توانایی درک زبان نشانه هوشمندی است تاریخی به قدمت تاریخ فلسفه دارد. از نخستین روزهایی که به فلسفه(Epistemology) پرداخته شده زبان همیشه در جایگاه نخست فعالیتهای شناختی قرار داشته است. از یونانیان باستان که لوگوس را به عنوان زبان و حقیقت یکجا به کار میبردند تا فیلسوفان امروزین که یا زبان را خانه وجود میدانند، یا آن را ریشه مسائل فلسفی میخوانند؛ زبان، همواره شاُن خود را به عنوان ممتازترین توانایی هوشمندترین موجودات حفظ کرده است. با این ملاحظات میتوان درک کرد که چرا آلن تورینگ تنها گذر از این تست متظاهرانه زبانی را شرط دستیابی به هوشمندی میداند. تست تورینگ اندکی کمتر از نیمقرن هوش مصنوعی را تحت تاُثیر قرار داد اما شاید تنها در اواخر قرن گذشته بود که این مسئله بیش از هر زمان دیگری آشکار شد که متخصصین هوش مصنوعی به جای حل این مسئله باشکوه ابتدا باید مسائل کماهمیتتری همچون درک تصویر (بینایی ماشین) درک صوت و… را حل کنند.به این ترتیب با به محاق رفتن آن هدف اولیه، اینک گرایشهای جدیدتری در هوش مصنوعی ایجاد شدهاند. در سالهای آغازین AI تمرکز کاملاً برروی توسعه سیستمهایی بود که بتوانند فعالیتهای هوشمندانه(البته به زعم آن روز) انسان را مدل کنند، و چون چنین فعالیتهایی را در زمینههای کاملاً خاصی مانند بازیهای فکری، انجام فعالیتهای تخصصی حرفهای، درک زبان طبیعی، و…. میدانستند طبیعتاً به چنین زمینههایی بیشتر پرداخته شد.در زمینه توسعه بازیها، تا حدی به بازی شطرنج پرداخته شد که غالباً عدهای هوش مصنوعی را با شطرنج همزمان به خاطر میآورند. مککارتی که پیشتر اشاره شد، از بنیانگذاران هوش مصنوعی است این روند را آنقدر اغراقآمیز میداند که میگوید:
«محدود کردن هوش مصنوعی به شطرنج مانند این است که علم ژنتیک را از زمان داروین تا کنون تنها محدود به پرورش لوبیا کنیم.» به هر حال دستاورد تلاش مهندسین و دانشمندان در طی دهههای نخست را میتوان توسعه تعداد بسیار زیادی سیستمهای خبره در زمینههای مختلف مانند پزشکی عمومی، اورژانس، دندانپزشکی، تعمیرات ماشین،….. توسعه بازیهای هوشمند، ایجاد مدلهای شناختی ذهن انسان، توسعه سیستمهای یادگیری،…. دانست. دستاوردی که به نظر میرسد برای علمی با کمتر از نیم قرن سابقه قابل قبول به نظر میرسد.افقهای هوش مصنوعی در 1943،Mcclutch (روانشناس، فیلسوف و شاعر) و Pitts (ریاضیدان) طی مقالهای، دیدههای آن روزگار درباره محاسبات، منطق و روانشناسی عصبی را ترکیب کردند. ایده اصلی آن مقاله چگونگی انجام اعمال منطقی به وسیله اجزای ساده شبکه عصبی بود. اجزای بسیار ساده (نورونها) این شبکه فقط از این طریق سیگنال های تحریک (exitory) و توقیف (inhibitory) با هم درتماس بودند. این همان چیزی بود که بعدها دانشمندان کامپیوتر آن را مدارهای (And) و (OR) نامیدند و طراحی اولین کامپیوتر در 1947 توسط فون نیومان عمیقاً از آن الهام میگرفت. امروز پس از گذشته نیمقرن از کار Mcclutch و Pitts شاید بتوان گفت که این کار الهام بخش گرایشی کاملاً پویا و نوین در هوش مصنوعی است. پیوندگرایی (Connectionism) هوشمندی را تنها حاصل کار موازی و همزمان و در عین حال تعامل تعداد بسیار زیادی اجزای کاملاً ساده به هم مرتبط میداند. شبکههای عصبی که از مدل شبکه عصبی ذهن انسان الهام گرفتهاند امروزه دارای کاربردهای کاملاً علمی و گسترده تکنولوژیک شدهاند و کاربرد آن در زمینههای متنوعی مانند سیستمهای کنترلی، رباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر،… مورد بررسی قرار گرفته است.
علاوه بر این کار بر روی توسعه سیستمهای هوشمند با الهام از طبیعت (هوشمندیهای ـ غیر از هوشمندی انسان) اکنون از زمینههای کاملاً پرطرفدار در هوش مصنوعی است. الگوریتم ژنیتک که با استفاده از ایده تکامل داروینی و انتخاب طبیعی پیشنهاد شده روش بسیار خوبی برای یافتن پاسخ به مسائل بهینه سازیست. به همین ترتیب روشهای دیگری نیز مانند استراتژیهای تکاملی نیز (Evolutionary Algorithms) در این زمینه پیشنهاد شده اند. دراین زمینه هر گوشهای از سازو کار طبیعت که پاسخ بهینهای را برای مسائل یافته است مورد پژوهش قرار میگیرد. زمینههایی چون سیستم امنیتی بدن انسان (Immun System) که در آن بیشمار الگوی ویروسهای مهاجم به صورتی هوشمندانه ذخیره میشوند و یا روش پیدا کردن کوتاهترین راه به منابع غذا توسط مورچگان (Ant Colony) همگی بیانگر گوشههایی از هوشمندی بیولوژیک هستند. گرایش دیگر هوش مصنوعی بیشتر بر مدل سازی اعمال شناختی تاُکید دارد (مدل سازی نمادین یا سمبولیک) این گرایش چندان خود را به قابلیت تعمق بیولوژیک سیستمهای ارائه شده مقید نمیکند. CASE-BASED REASONING یکی از گرایشهای فعال در این شاخه میباشد. بعنوان مثال روند استدلال توسط یک پزشک هنگام تشخیص یک بیماری کاملاً شبیه به CBR است به این ترتیب که پزشک در ذهن خود تعداد بسیار زیادی از شواهد بیماریهای شناخته شده را دارد و تنها باید مشاهدات خود را با نمونههای موجود در ذهن خویش تطبیق داده، شبیهترین نمونه را به عنوان بیماری بیابد. به این ترتیب مشخصات، نیازمندیها و تواناییهای CBR به عنوان یک چارچوب کلی پژوهش در هوش مصنوعی مورد توجه قرارگرفته است.
البته هنگامی که از گرایشهای آینده سخن میگوییم، هرگز نباید از گرایشهای ترکیبی غفلت کنیم. گرایشهایی که خود را به حرکت در چارچوب شناختی یا بیولوژیک یا منطقی محدود نکرده و به ترکیبی از آنها میاندیشند. شاید بتوان پیشبینی کرد که چنین گرایشهایی فرا ساختارهای (Meta –Structure) روانی را براساس عناصر ساده بیولوژیک بنا خواهند کرد.
۱۵۰۹ امیر اعلایی
درباره من
جدیدترین وبهترین دانستنیهای کامپیوتر _♥کامپیوترگل♥
بازی کلش اف کلنز
دانلود نرم افزار های جدید و کاربردی
نقد و بررسی و کدهای تقلبی بازی ها
فیلم های آموزش کامپیوتر رایانه
آموزش مبتدی تا پیشرفته
برنامه و گیم های موبایل(جاوا،اندروید،ویندوز موبایل،سیمبین)
آموزش و سورس و کامپوننت های ویژال بیسیک
آموزش برنامه نویسی
آموزش تصویری چت روم
پلاگین ها و آموزش های کل چت روم
قالب ها وپوسته ها و کد های جدیدوردپرس
طراحی سایت و وبلاگ و وبسایت
همه و همه درسایت کامپیوتر گل
کامپیـــــــــوتر گــــــــل
همیشه در کنــــــــــــــار شما ♥♥♥همیشه در خدمــــــــت شما
طبقه بندی موضوعی
- آموزش (۳۶۲)
- فتوشاب (۳۲)
- کامپیوتر (۱۳۲)
- شبکه (۱۳)
- لب تاب (۹)
- انمیشن سازی (۳)
- اینترنت (۳۵)
- امنیت و هک (۲۸)
- طراحی وب (۵۷)
- برنامه نویسی (۶)
- ویدیو های آموزشی (۶)
- سخت افزار (۲۰)
- خرید قطعات کامپیوتر (۷)
- ورد و پاوروینت و اکسل و اکسس (۱۹)
- وردپرس (۳)
- چتروم (۶۳)
- قالب های چت روم (۱۵)
- قالب رایگان (۱۴)
- قالب پولی (۱)
- پنل ها و پلاگین های چت روم (۲۸)
- اسکریبت چت روم (۲۵)
- خرید وفروش چتروم (۱)
- قالب های چت روم (۱۵)
- دانستنیهای علم فناوری روز دنیا (۴۷)
- بازار اندروید (۱۹)
- بازی های اندروید (۱)
- آموزش های اندروید (۹)
- دانلود (۱۰۰)
- نرم افزار (۵۶)
- بازی های کامپیوتری (۳۵)
- فیلم و موزیک (۹)
- کلش ف کلنز (۱۳)
- نمونه سوالات (۴)
- قالب وبلاگ (۲)
- بلاگفا (۲)
- لوکس بلاگ (۲)
- بلاگ اسکای (۲)
- رزبلاگ (۲)
- پرشین بلاگ (۲)
- میهن بلاگ (۲)
- پارسی بلاگ (۲)
- تبیان بلاگ (۲)
- قالب وردپرس (۴)
- افزونه های وردپرس (۱)
آخرين عناوين
- بکاپ فدک طرح (کامپیوتر گل)
- اسکریبت و بکاپ تیک طرح جدید
- نقشه های تاون حال 8 بهترین
- پنل مدیریت حرفه ای چت روم ۹۰ طرح ورِژن ۹
- آموزش طراحی وب سایت از پایه – قسمت سیزدهم(کامپیوترگل)
- آموزش طراحی وب سایت از پایه – قسمت دوازدهم(کامپیوترگل)
- آموزش طراحی وب سایت از پایه – قسمت یازدهم(کامپیوترگل)
- آموزش طراحی وب سایت از پایه – قسمت دهم(کامپیوترگل)
- آموزش طراحی وب سایت از پایه – قسمت نهم(کامپیوترگل)
- آموزش طراحی وب سایت از پایه – قسمت هشتم(کامپیوترگل)
پربحث ترين ها
- آموزش کامل و تصویری ساخت چت روم کاملا رایگان و حرفه ای + پنل مدیریتی+دامنه
- آنلاین کردن کالاف دیوتی 2 (callofduty2)
- آموزش ساخت دامنه رایگان
- رمز هاو کدهای تقلبی بازی کالاف دیوتی 2 (call of duty2)
- اموزش اتلاین بازی کردن کال اف دیوتی 4
- آموزش آنلاین بازی کردن کال آف دیوتی 6 بدون نیاز به گارنا و گیم رنجر
- رمز ها و کدهای تقلبی کالاف دیوتی 6(call of duty6)
- جم رایگان از وبلاگ کامپیوتر گل دریافت نمایید
- آموزش کامل حریم خصوصی و تنظیمات فیس بوک
- دانلود درجه چتروم(پک درجات کامل36تایی)
پربازديدترين ها
- آموزش کامل و تصویری ساخت چت روم کاملا رایگان و حرفه ای + پنل مدیریتی+دامنه
- آنلاین کردن کالاف دیوتی 2 (callofduty2)
- رمز هاو کدهای تقلبی بازی کالاف دیوتی 2 (call of duty2)
- اموزش اتلاین بازی کردن کال اف دیوتی 4
- رمز ها و کدهای تقلبی کالاف دیوتی 6(call of duty6)
- روش هک دیپ فریز Deep Freeze تمامی نسخه ها - اختصاصی کامپیوترگل
- نمونه سوالات هشتــــم (سال دوم متوسطه اول) تمامی دروس ها ترم اول و دوم
- آموزش ساخت دامنه رایگان
- آموزش کامل حریم خصوصی و تنظیمات فیس بوک
- دانلود درجه چتروم(پک درجات کامل36تایی)
محبوب ترين ها
- نقشه تاون حال 4 خیلی قوی
- ابزار و جاوااسکریبت سایت و وبلاگ
- آموزش ساخت درایو مجازی (بدون نرم افزار)
- طراحی چت روم |خرید و فروش چت روم |هاست چت روم |چتروم |ساخت چتروم|چتروم ارزان
- دانلود ربات هکر کلش آف کلنز برای اندروید و بلواستکس
- حل مشکل مدیریت ناظر ارشد بری روی ناظر(ایجاد ناظرارشد)
- طراحی وب -استفاده از لیست های HTML در صفحه
- فیلم های آموزش PHP
- جدید ترین قالب ورودی چتروم(بیرونی)
- آموزش تغییر ظاهر متن بالای چت روم
آخرین نظرات
- سلام .. چرا زمانی که من اسم دامنه ...
۹ بهمن ۰۰، ۲۳:۲۳ - عباس - Thanks for finally talking about ...
۱۲ آذر ۰۰، ۱۶:۱۱ - buying cialis online reviews - سلام من میخاستم یه چت روم برام ...
۹ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - صدف - سلام خواهر من چند سال پیش یه چتروم ...
۴ آبان ۰۰، ۱۲:۱۴ - نیما - سلام رجستیر ویندوز کجاست دقیقا ؟؟
۲۵ مهر ۰۰، ۲۱:۴۰ - Niko - سلام به چتروم ما هم سر بزنین ...
۵ اسفند ۹۹، ۱۷:۳۶ - Mona - سلام کی کدو وارد وارد میکنم بعد ...
۴ دی ۹۹، ۰۲:۴۹ - RD KENT - خیلی عالی بود مخصوصا قسمت کد من ...
۲ دی ۹۹، ۱۵:۱۲ - امیر - سلام من مپ DEATHRUN بازی میکردم ...
۲۸ آذر ۹۹، ۱۱:۵۴ - RASOOL - I used to be able to find good advice from your blog articles.
۲۴ آذر ۹۹، ۱۵:۲۳ - باتری آیفون